hjemmeside

Hvordan lage en god hjemmeside

Hvordan skal man sortere innholdet på nettsiden for best konvertering? Her er noen tips til rekkefølgen.

Jeg lever av å lage hjemmesider. I den forbindelse ser jeg mang en hjemmeside, og snakker med mange markedsavdelinger. Overraskende mange er navlebeskuende når de skal formidle hva de selger.

Eller snarere; de glemmer at de skal selge, men blir veldig opptatt av å skryte av hvem de er.

Her er 3 hovedmåter man kan fremstå (altså sette øverst) på hjemmesiden sin, i forsøk på å konvertere besøkende til kunder.

1. Vi er flinkere enn konkurrentene

Dette ser ut til å være favoritten. Man skryter av hvor mange kunder man har, hvor mange priser man har fått, hvor flotte og kompetente medarbeidere man har. Endel roter seg her bort i svevende floskler om hvor mye bedre man er enn alle konkurrentene. Tanken her er at man ved å blende kunden med hvor profesjonell og flink man er, skal få de til å velge å samarbeide med «oss, istedenfor dem»

Fallgruven med dette er at kunden kanskje ikke velger imellom deg og andre. Kunden velger ofte imellom deg, og å ikke kjøpe produktet/tjenesten i det hele tatt.

2. Dette løser vi for deg

Denne kommer på andre plass. For å vise kunden hvor bra man dekker behovet, og kanskje også peke på noen behov som kunden ikke visste han hadde. «Produktet vårt gjør at du får bedre kontakt med menneskene rundt deg og frigjør tid og penger, naboen blir misunnelig og den kjekke/fine mannen/damen kommer til å kaste seg over deg» Ideen her er at ved å spille på praktiske eller emosjonelle strenger som produktet/tjenesten man selger kanskje slår på, så vil man vinne kunden.

Fallgruven med dette er at kunden din ennå ikke har helt oversikt over hva du selger. Endel «gjemmer» dette bort i et menypunkt med produkter og tjenester.

3. Dette selger vi

Her forklarer man kort og greit, dette er det vi selger. God presentasjon av produktet eller tjenestene man selger med USP’er (unique selling points). Dette er grunnen til at vi er til, dette kan du kjøpe av oss. Og gjerne; så mye koster det.

Så… hva mener jeg du skal gjøre?

Kort og greit, kluss krøllen, og bytt 3′ern mot 1′ern og la 2′ern stå.

Først gi en kort og grei oversikt over hva du leverer, og til hvilken pris, og hvem produktet/tjenesten passer for. Spill så på hva produktet løser for kunden. Og så snakk om hvorfor akkurat du er et trygt og rimelig valg.

Det kan nemlig hende at du ikke konkurrerer mot noen i det hele tatt, du konkurrerer mot «ingenting» i mange tilfeller, og da er det viktigste å fortelle kjapt hva du selger, og ha en klar oppgave for kunden å utføre slik at vi får en konvertering.

I de tilfellene hvor du blir sammenlignet med konkurrenter, så er det heller ikke feil å presentere produktet ditt først, på en ryddig og enkel måte.

Her er noen eksempler på gode nettsteder som gjør akkurat dette.

Telenor.no

De er faktisk så tøffe at de har klistra produkter over hele nettsiden, og fokuserer egentlig bare på det, alt annet må du lete opp selv når du er interessert.

http://telenor.no

Campaignmonitor.com

Grei intro med illustrasjon av produktet. Kjapp opplisting av fordeler, og slengt på noen testimonials tilslutt.

http://www.campaignmonitor.com/

Kommentarer

Kommentarer

Kategori

Jeg vil ha årsrapport
Be om et møte og få et skreddersydd
tilbud og forslag til din årsrapport.

Kontakt
Børre Thorstensen
Telefon 975 32 960
eller fyll ut skjemaet

Navn*

Firma*

E-post*

Telefon

×