Digital markedsføring

Digital markedsføring skiller seg fra tradisjonell markedsføring ved høy grad av målbarhet og spissing av budskap mot bestemte målgrupper. Aktivitetene kan overvåkes og endres fortløpende.

bannerannonse

Displayannonser

Mulighetene for annonseplasseringer og målrettingsmuligheter på nettet er i stadig utvikling. Vi holder oss oppdatert og sertifisert slik at vi kan hjelpe deg med å få mest mulig ut av hver annonsekrone.

En tradisjonell reklameannonse lever kun i nuet, akkurat når den blir oppdaget. En displayannonse via Google dukker eksempelvis opp til stadighet på ulike nettsider og forteller dine potensielle kunder at du eksisterer, også dem som ikke oppsøker deg bevisst.

Med displayannonser kan du måle antall klikk, hvor mange salg som er utført som følge av annonsen og du får bedre kjennskap til dem som faktisk er interessert i og kjøper produktet ditt. Displayannonser kan målrettes mot svært spesifikke målgrupper og justeres løpende basert på målinger i sanntid.

Les også: Fra tradisjonell reklame til digital markedsføring

Med displayannonsering treffer du kundene der kundene er – det vil si på nettet. Tradisjonelle annonsekanaler som avis og tv er ikke like treffsikre.

Google AdWords – betalt søk

Alt og alle søkes etter på internett. Derfor er det svært viktig for bedrifter å bli sett når det søkes etter deres varer og tjenester.

Adwords er Google sitt annonsesystem. Her byr man på annonseplass knyttet til spesifikke søkeord. Du betaler bare når kundene klikker på annonsen for å gå til en landingsside, nettstedet ditt eller ringer deg.

Annonsene kan målrettes mot svært spesifikke målgrupper og kan justeres løpende basert på målinger i sanntid.

AdWords annonsen vises som en sponset lenke i høyremargen av søkeresultatet. Annonser som er vurdert som spesielt relevante, kan også vises i toppen av søkeresultatet. Oktan Oslo bidrar med rådgivning, strategi, annonseutarbeidelse og gjennomføring.

E-post

Et viktig hjelpemiddel for å kommunisere med allerede eksisterende kunder er e-post. Via jevnlige e-postutsendelser kommer du tett på kundene og det er enkelt å måle hvor mange som leser innholdet og responderer på det du sender ut.

Innholdet i e-postutsendelsene kan være alt fra et tradisjonelt nyhetsbrev med lenker til aktuelle temaer, til et mer kortfattet og spisset innhold som kun omhandler én begivenhet eller produktnyhet.

Les også: Slik forbedrer du kunderelasjonene dine

E-postutsendelser har god effekt når det gjelder å følge opp en eksisterende kundedatabase. Kommunikasjon via e-post bør derfor være en del av din bedrifts CRM-strategi. CRM står for Customer Relationship Management, som betyr kunderelasjonshåndtering, og er i utgangspunktet en teori innen markedsføring.

Vi har god kompetanse på CRM-håndtering og kan rådgi i forhold til hele prosessen, fra strategi til gjennomføring. Vi har systemer for en automatisert kundedialog som blant annet omfatter utsendelse, oppfølging og målinger (tracking) av e-postutsendelser.

Les også: Kommuniser bedre med universell utforming

Film og video

I løpet av få år har sosiale mediekanaler som YouTube, Vimeo og Facebook vist at filmer både blir sett og lagt merke til.

Bruk av levende bilder i markedsføringsøyemed fanger oppmerksomheten på en unik måte. I jungelen av informasjon og synsinntrykk skaper film og video en stoppeffekt som gjør at budskapet lettere når ut til dem det gjelder.

Les også: Skreddersydd innhold som virker

Vi har lang erfaring med å lage alt fra animasjonsfilmer, informasjonsfilmer og reklamefilmer. Ta kontakt, og vi hjelper deg med alt fra idé og konseptutvikling, til produksjon og etterarbeid.

Eksempler på filmer vi står bak:

Filmer som del av en rekrutteringskampanje for spa- og velværesenteret The Well:
Effektiv kommunikasjon om velvære

Animasjonsfilm om tvangsekteskap for Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, Bufdir:
Tvangsekteskap

Filmer for Norsk Folkehjelp:
Out of Control
Land Release

Les også: Vi er visuelle dyr

Måling

Det å måle effekten av aktiviteter som skjer på nett er alfa og omega for å kunne høste lærdom og erfaringer. Viktig i så måte er å ha gode og oppdaterte arbeidsverktøy, slik at målingene, eller trackingen, blir så nøyaktig som mulig.

I dag skjer mer og mer av kundedialogen og annonseringen på nett. En fordel med dette er at du på en bedre måte enn tidligere kan måle effekten av det som blir gjort – enten det dreier seg om annonsering, sosiale medier-kampanjer eller annen kunderelasjonsbygging

Les også: Interaksjonsdesign og brukeropplevelse

Alle tiltak skal kunne måles, og det kreves gode verktøy og kunnskap for å kunne tolke data. Vi sitter på denne kunnskapen og har oppdatert kompetanse og arbeidsredskaper for å utføre målingene og få fram de nødvendige dataene.

Et stikkord i denne forbindelse er Performance Marketing, eller ytelsesmarkedsføring. Her setter vi opp tracking for hvert stadie av en kampanje. På den måten kan vi måle ytelsen i ethvert ledd.

Les også: Performance Marketing – Google og galskap

Med den erfaringen vi og annonsør opparbeider kan vi komme så nær som mulig et godt annonsebudskap. Resultatene av målingene øker med andre ord sannsynligheten for at kampanjen får den effekten man ønsker.

Les også: Hvorfor content marketing?

Les også: Jakten på den magiske ingrediensen

 

Kontakt gjerne en av våre eksperter direkte:

kristofer anker Helge Olaussen
Kristofer Anker
Senior Innsiktsrådgiver
Mob: 486 05 980
kristofer.anker@oktan.no
Helge Olaussen
Rådgiver/byråleder
Mob: 410 40 136
helge.olaussen@oktan.no

 

Kommentarer

Kommentarer

Jeg vil ha årsrapport
Be om et møte og få et skreddersydd
tilbud og forslag til din årsrapport.

Kontakt
Børre Thorstensen
Telefon 975 32 960
eller fyll ut skjemaet

Navn*

Firma*

E-post*

Telefon

×