Kunde: Brakar
Prosjekt: Bussvett

Kollektivselskaper over hele verden har den samme utfordringen: Hvordan få folk til å oppføre seg som folk på bussen, trikken eller banen?

Reisende legger bena på setet, lager kork foran inngangsdørene og opptrer like hensynsløst i New York og Paris som i Oslo eller Drammen. Japanerne skal visstnok være det ene hederlige unntaket fra en ellers så dyster regel.

Og som kollektivselskaper flest må også Brakar, kollektivselskapet i Viken vest, kjøre kampanjer for å forsøke å få publikum til å huske hva som sømmer seg og ikke på bussen – vise bussvett, rett og slett.

Oktan ble bedt om å gjøre jobben i 2019, og det ble ikke akkurat en kampanje som snek seg inn på bussen, for å holde seg til kollektivterminologien.

Ikke før var den første plakaten hengt opp så smalt det i Drammens Tidende.
«(Er dette) Innafor?» spurte avisen, som etter mye strev hadde gravd frem et par kritiske passasjerer.
«Ja!» svarte de reisende. «Dette var morsomt». «En frisk og gøyal kampanje». 
Det ble ikke mer snakk om Brakars busvettkampanje i Drammens Tidende, men desto mer i Brakars egne kanaler, hvor det bare i løpet av dag én ble postet mer enn 60 entusiastiske meldinger.

Nok snakk. Her er kampanjen. 

Første del består av et antall plakater rundt de mest sentrale adferdsutfordringene på bussen og de mulige konsekvensene av den uønskede adferden.

Del to i kampanjen består av en serie på seks filmer hvor Drammens store komikersønn, Halvor Johansson redegjør på sin høyst personlige måte for hva som er akseptert og mindre akseptert oppførsel på bussen.
Filmene ble primært vist på Facesbook, Instragram, Snapchat, YouTube og Brakars egne hjemmesider og ble sett av mer enn 1 000 000 personer.

 

 

 

Del tre er en «Test deg selv som busspassasjer», også på Brakars egne sider med lenke fra sosiale medier. I løpet av de to første ukene hadde mer enn 4 000 personer tatt testen.