Kunde: Bufdir
Prosjekt: Kampanjen #ikkegreit

For andre gang har Oktan og Sheriff jobbet sammen på kampanjen #ikkegreit. Oppdragsgiver er ung.no og Bufetat.

Temaet for kampanjen i 2017 var festvoldtekt, bildespredning på nettet og kjærestevold. Tunge temaer, men også høyst aktuelle og ikke minst utfordrende for oss som jobber med film og kommunikasjon. Målgruppen er unge mellom 15-20 år - så vi var svært glade over å kunne samarbeide med stjerneskuddet Julie Bergan og Warner Norge på dette prosjektet. Vi tror hennes musikalske uttrykk er midt i blinken for en sånn kampanje. 

 

 

Filmer og annonser i sosiale medier 

Hovedelementene i årets kampanje er en full-lengde musikkvideo, samt to uttak på 30 sekunder. Produksjonen står Sheriff bak, med Alexander Halvorsen på regi. I tillegg ble annonser spredd på Facebook og Instagram. Både filmene og annonsene ledet til relevante artikler på ung.no. Det visuelle formspråket er både estetisk vakkert og ganske rått. Alexander har klart å vise frem sider av en ungdomskultur som mange kan kjenne seg igjen i, tror vi. Uten å vifte for mye med en formanende pekefinger. 

Viktig å si at det er #ikkegreit

Den populære norske artisten Julie Bergan har latt oss bruke låta “Blackout” til kampanjen. Hun mener temaene er viktige, og ønsker at flest mulig unge skal få nyttig informasjon fra ung.no. Hele målgruppen (14 – 20 år) ble eksponert for kampanjen i gjennomsnitt 4 ganger – og filmene ble vist over 100.000 ganger på Youtube, Facebook og Instagram.