7 punkter for å få en optimal landingsside

En landingsside bruker du når du er ute etter å få den som besøker siden din til å foreta en bestemt handling. Denne handlingen kaller vi en konvertering og kan være et utfylt skjema, et kjøp eller et steg videre i en kjøpsprosess.

04.02.2016

Bilde av Kristofer Anker

Kristofer Anker - Rådgiver/leder - digital marketing
Telefon: 486 05 980
E-post: kristofer.anker@oktan.no

En landingsside skiller seg fra en vanlig webside på nettstedet ditt ved at den kun har et mål for øye: konverteringen.

Det er mye å tenke på når du skal bygge en optimal landingsside - her er syv av dem:

1. Overskrift
En god overskrift er av avgjørende betydning. For å få den besøkende til å fortsette å lese landingssiden din må overskriften evne å fange oppmerksomheten. Legg vekt på hvilke fordeler produktet/tjenesten din vil gi den potensielle kunden.

2. Design
Utformingen av landingssiden må være slik at det fremstår rent og uten unødvendig forstyrrende elementer. Tenk på hvilken målgruppe du skal kommunisere med og sørg for at designet er tilpasset dem.

3. Tekst
Bruk tekst som tydelig kommuniserer hva du tilbyr og hvorfor den besøkende skal ta kontakt. Ta hensyn til målgruppen du henvender deg til og forsikre deg om at du bruker et språk som er naturlig for dem. Få frem hva som er unikt og spesielt med ditt produkt eller tjeneste. Sjekk for skrivefeil.

4. Call To Action
En god oppfordring til handling (CTA) kan gjøre hele forskjellen på om landingssiden din blir en suksess eller ikke. En CTA er som oftest knappen den besøkende trykker på for å utføre den ønskede handlingen. Sørg for at knappen er godt designet og godt synlig. Teksten på knappen må oppfordre til handling og være tydelig på hva som skjer når den trykkes på. Ikke bruk «Klikk her» og lignende.

5. Kundereferanse
Få med noen uttalelser fra dine eksisterende kunder. Still dem gjerne et par åpne spørsmål, da får du de mest naturlige svarene. Spør om du kan bruke bilde og navn. Dette bidrar til å gi deg og det du tilbyr tyngde og seriøsitet.

6. Sporing
Hvis ikke det implementeres sporing blir det som å kjøre i blinde. Det er viktig at du kan se hva de besøkende gjør når de er der, hvor de kommer fra osv. Bruk f.eks. Google Analytics, Hotjar og Facebookpixel. Google Tag Manager forenkler implementeringen. Informasjonen bruker du til å optimalisere siden din og se hvilke kanaler som gir høyest konverteringsrate.

7. Testing
Bruk et system som tillater deg å teste forskjellige varianter av landingssiden - såkalt A/B-testing. Gjør små endringer på hver variasjon - f.eks. forskjellig CTA, fargevalg, bilde osv. Etter en periode kan du se hvilke varianter som fungerer best. Da kan du styre mer trafikk dit.

Abonner på bloggen