Den kjedelige reklameoppskriften

I dag har jeg jobbet en dag hos Oktan i forbindelse med "Gi av deg selv"-dagen arrangert av Foreningen Norge-Sierra Leone. Pengene jeg har tjent går til foreningen. Helen Anker (16).

13.12.2016

Du rekker ikke engang å pusse tenner om morgenen før du blir slått av en reklame på et vis, enten om det er gjennom din fire minutters facebooktid på mobilen før du kommer deg opp av senga, eller det er radioens reklamepause.

Reklamen får flere og flere kanaler, og du kan føle at du har sett alt. Alt fra L-Oréal Paris sine ubeskrivelige vakre modeller med lange, tynne bein, til Spars reklamer for Findus Fiskegrateng med ett og annet nødrim. Er reklame blitt kjedelig? Sklir de bare inn i mengden? Hvilken reklame fungerer?

Vi lever i en tid der selv toåringer kan åpne en iPhone. Det vil si at vi tidlig blir eksponert for fristelser og reklame, dermed må vi også lære tidligere å være skeptiske. Jeg var heldig og hadde en veldig god norsklærer på ungdomsskolen som fortalte at hennes mål var å forme oss til mennesker som kan se kritisk på samfunnet og verden rundt oss. For meg er det ikke reklamene med syltynne, perfekte modeller som appellerer, de gjør meg heller provosert og irritert over at det er dette samfunnet vi lever i, der det er kun ett idealmenneske, én drømmekropp, én side av skjønnhet. Disse reklamene fester seg heller ikke, de er bare én av mange. Innimellom dukker det opp reklamer som bruker modeller som er fyldigere, fortsatt utrolig vakre, men ikke like tynne som de vi ser til vanlig. Jeg kjenner at jeg blir overrasket når jeg ser en slik reklame, samtidig blir jeg glad for at noen tørr å bryte mønsteret.

Etter min mening, burde flere reklamer fokusere på å skape et godt rykte for merket i seg selv, slik at andre assosierer det med noe positivt. Always sine reklamer “#likeagirl”, er eksempler på slike reklamer. Always er et merke for tamponger og bind, men i disse reklamene kan du ikke se et eneste av produktene deres. De viser at de står på riktig side av historien ved å formidle at jenter er sterke, ustoppelige og like gode som alle andre. Dette gir merket en identitet. Når jeg tenker på Always så tenker jeg på det og hva de står for, noe som i alle fall jenter som meg også er veldig for. Slike reklamer fester seg, man husker dem, fordi de ikke bare vil selge et produkt, de vil også selge en mening eller tankegang. Denne reklamen har påvirket meg til å velge Always, uten at de trengte å forklare noe som helst om selve produktene deres.

Reklamen sitt formål er å påvirke og å selge noe, men dette er blitt vanskeligere og vanskeligere, i og med at muren av erfaringer og skepsis som vi mennesker bygger rundt oss bare blir større og større. Det gjelder å tenke nytt og komme med originale og kreative ideer som fanger oss. Jeg tror at å fokusere på merkets identitet og rykte er en god måte å lime seg fast i hodene våre. I tillegg er det med på å gjøre slik at reklame kan brukes til noe annet enn å øke forbruket av et produkt. Jeg tror det kan gjøre reklame til noe større enn det er i dag.  Jeg tror det kan gjøre verden til et litt bedre sted. Man kan tro at jeg overdriver, men jeg tror at den eneste måten man kan endre noe på er å sette det i fokus, noe som reklame definitivt kan gjøre.


Skrevet av Helen Anker

Abonner på bloggen