Michelin guiden - Det perfekte eksemplet på content marketing

Alle er opptatt av innhold, men ofte savner vi klare tanker og gode idéer om hva man faktisk skal si, og hvordan det er best å si det. Her er historien om to smarte brødre som økte etterspørselen etter bildekk på en overraskende måte helt tilbake i år 1900.

Bilde av Amund Hesbøl
Amund Hesbøl - Senior designer
Telefon: 469 57 839
E-post: amund.hesbol@oktan.no

Det hele startet i 1889. Da trillet en syklist inn på en gummifabrikk i Clermont-Ferrand i Frankrike. Han hadde punktert. Dette fanget interessen hos de to brødrene som drev fabrikken - sykkelhjulet var nemlig luftfylt – noe som ikke var vanlig på den tiden. Å reparere var ikke lett, for dekket var limt mot felgen. Å ta det av, for så å lappe slangen tok timesvis, og deretter måtte hjulet tørke over natta. Edouard og André Michelin bestemte seg for å lage en bedre løsning. Bare to år senere tok de patent på verdens første luftfylte og avtagbare dekk.

Det er her historien om Michelin endrer karakter fra å handle om teknologiske nyvinninger til genial markedsføring. Michelin-brødrene visste at de hadde et perfekt produkt for bilen. Det var bare ett problem: I hele Frankrike fantes det bare 3000 biler i år 1900.

I samme år kom brødrene opp med en brilliant måte å oppmuntre folk til å oppdage privatbilismens herligheter – samt øke både bilsalg og mengden utslitte dekk i samme slengen. De kalte det Michelin-guiden. Guiden er et av de tidligste og beste eksemplene på innholdsmarkedsføring, eller content marketing.

Den første utgaven inneholdt kart, oversikt over verksteder, og selvfølgelig gode tips om hjulbytte. I 1911 fantes det Michelin-guider for store deler av Europa (Norge unntatt).

Guiden var gratis helt til 1920, da André Michelin oppdaget at en stabel med guider ble brukt for å støtte opp en benk i et bilverksted. Han konkluderte med at folk bare setter virkelig pris på det de betaler for.

Etterhvert ble det viktig å skille seg ut fra konkurrerende guider – da valgte Michelin å fokusere på de mest kresne (og kanskje mest betalingsvillige) kundene. Et team med anonyme inspektører oppsøkte restaurantene som sto oppført i guiden, og begynte å gi stjerner til de aller beste. I dag er Michelin Guiden den mest prestisjefylte restaurant-guiden i verden. Og Michelin selger dekk som aldri før. Det er ingen tilfeldighet.

Det er lett å gå seg vill i begrepene som brukes om innholdsmarkedsføring i vår tid. Hva er for eksempel forskjellen på content marketing og native advertising? Vi har fundert mye på dette, og kommet til at native advertising er innhold som er plassert i nyhetsmedier og er merket som reklame. Content marketing er alt annet: videoinnhold på egne nettsider, blogginnlegg, PR, kundemagasiner, årsrapporter og en masse andre ting.

Vi kan hjelpe dere med alt dette og lager aller helst 3-stjerners produkter, om ikke alltid til Michelin-pris.

Opprettet 13.04.2018, oppdatert 16.04.2018

Abonner på bloggen