Nesten 100 grunner for å klemme mobilen hver dag!

Etter 3 herlige ferieuker i USA sitter jeg på flyet hjem fra New York. Med nesten 7 timers flytur får tankene god tid til å vandre. Godt blandet med flotte opplevelser er jeg også noen erfaringer rikere. En av disse er hvilken rolle mobilen min har hatt på reisen.

07.08.2014

Til tross for at jeg anser meg selv som en rimelig habil bruker av digital teknologi og smarttelefoner, så har denne ferien gitt meg et enda tydligere bilde av hvor raskt utviklingen går og hvilke voldsomme endringer vi står midt oppe i,  både som forbrukere og som tilbydere av varer og tjenester.

I løpet av disse 3 ukene har jeg brukt mobilen i mer eller mindre alle sammenhenger av ferien. Gjennom Facebook, Twitter, Instagram og Apple Mail har jeg kommunisert med familie, venner og jobb.

Jeg har brukt mobilen som bil-gps med Google Maps og som byguide med Apple Maps.

Jeg har brukt TripAdvisor for å finne anbefalte butikker og restauranter, hatt kontroll på alle reisedokument med Tripit og ordnet flybilletter og leiebil gjennom TravelPort ViewTrip. Alle mine reisenotater har jeg samlet i Evernote.

Jeg har prissammenlignet produkter i butikkene med Google, Kelkoo og Prisjakt.

Jeg har sjekket produktanbefalinger i brukerforum når jeg har stått i butikker, og jeg har regnet ut valuta og overført penger mellom mine kontoer med DNB mens jeg stod i kassa.

Jeg har løpt i Central Park, New York, med Runkeeper, og jeg har spart mange timers kø ved å sjekke løpende ventetider på alle attraksjonene i Disney World med My Disney Experience.

disney world

Jeg har brukt mobilen som vekkerklokke og klokke, tatt bilder og video, sjekket lokale vegtrafikkregler, åpningstider og booket inn på hoteller.

Jeg har lest bøker og blader med iBooks, Kindle og Zinio, hørt på lydbøker med Audible og musikk med Wimp. Jeg har oversatt ord og begrep med Google Translate og jeg har moret meg med Siri.

Jeg har sett på filmer og serier med Netflix og HBO,  sjekket været med Yr og regnet om pounds og miles med Convert Units.

Jeg har attestert og godkjent regninger og utlegg i forbindelse med jobben med Visma Mobile Manager.

Sist men ikke minst, har jeg reddet min rolle som den allvitende far ved å smugtitte på Wikipedia når ungene har stilt utfordrende spørsmål som: «Pappa - hvorfor har den firfisla en lapp som åpner og lukker seg på halsen:». «Pappa - hvem er den mannen på pengeseddelen og hva har han gjort?». «Pappa - hvorfor spiser de pannekaker til frokost i Amerika?». «Pappa - hva betyr menstruell?»

firfisle i usa

Jeg tenker på hva mobilen har erstattet de senere årene. Borte er behovet for en haug med dingser som gps, klokke, pulsklokke, kamera, videokamera, ipod og annet.

Borte er behovet for å drasse med seg bøker, blader, kart, reiseguider og en haug med andre papirbaserte produkter. Borte er den til tider desperate jakten på en telefonkiosk eller Internett-kafé.

Borte er usikkerheten om ikke å finne frem og behovet for å spørre om hjelp - som en mann selvsagt uansett aldri ville nedlate seg til å gjøre..

Borte er usikkerheten ved å besøke ukjente spisesteder hvor du ikke aner om du vil få en kulinarisk overraskelse eller ende opp med hodet i klosettskåla for resten av ferien.

Hva var så annerledes i år i forhold til tidligere ferier? Mobilen ble benyttet til langt flere oppgaver. Bare fra i fjor har teknologien kommet mye lengre. Mobilen er raskere og har fått flere sensorer. Brukergrensesnittene har blitt bedre og tjenestene raskere. Og viktigst av alt - flere og flere har forstått viktigheten av å tilpasse nettsidene sine til mobilbrukere.

Nettjenester jeg tidligere fant en pc for å benytte, hoppet jeg nå fullstendig over hvis de ikke hadde mobiltilpasset innhold. Selv nettsteder med mobiltilpasset visning ga jeg raskt opp hvis det var kronglete å finne innhold.

Aldri tidligere har så mange av mine kjøp av varer og tjenester blitt avgjort basert på hvor tilgjengelig info, produktdata og priser har vært på mobilen.

Dette bekrefter bare hvilke utfordringer de fleste bedrifter i dag står overfor med hensyn til å tilpasse seg forbrukernes kjøpsmønstre og endrede brukervaner.

new york city

Selv er jeg strålende fornøyd med mine mobilerfaringer i ferien. Da jeg ikke fant info på mange av varene og tjenestene jeg opprinnelig ønsket å kjøpe, har jeg i stedet oppdaget andre tilbydere og fått utvidet min horisont. Jeg har reist lettere en noen gang tidligere og jeg har hatt alt jeg trengte for hånden.

Det er ikke rart jeg klemmer telefonen min hver eneste dag?

Hvordan er det med din bedrift - er nettsidene deres tilpasset mobile brukere? Benytter dere mulighetene som digital markedsføring åpner for?

Abonner på bloggen