Visuell identitet - hvorfor bry seg?

En visuell identitet rommer alt en bedrift står for og vil formidle til kundene sine. Da spiller også papiret en viktig rolle.

Bilde av Anne-C. Holm
Anne-C. Holm - Senior designer
Telefon: 906 00 496
E-post: anne.holm@oktan.no

Papir, hæ!?! I disse dager er det mange som rynker på nesen bare ordet blir nevnt. Papir, liksom. Vi er midt i en digital revolusjon, og det er lett å tenke at alt som lukter trykkeri og trykksverte er dødt. Nå er det web-basert innhold som gjelder, må vite.

Vi kommer tilbake til dette med papir. Aller først litt mer om visuell identitet. Vi mennesker mottar visuelle inntrykk hele tiden. Selv når vi er på det mest morgentrøtte og haster inn og ut av tog og trikk, bombarderes vi med visuelle effekter som skilt, plakater og boards. Vi sanser og lagrer informasjon om farger og visuelle uttrykk hele tiden, både bevisst og ubevisst.

Vi i Oktan Oslo arbeider mye med visuell identitet, både overfor private firmaer og tjenesteytende selskaper. Alle som har et budskap å formidle og som vil være tydelig på hvem de er, trenger en visuell identitet.

Les også: Innhold som gjør en forskjell

Men hva rommer egentlig begrepet visuell identitet ? og hvorfor er den så viktig? Vel, det handler om å tenke helhetlig og vise omverdenen hvem man er og hva man står for. En klesbutikk er for eksempel ikke bare en klesbutikk. Den har gjerne en bestemt målgruppe, et visst utvalg av klær og en bestemt stil. Da bør alle visuelle elementer som skilt, butikkutforming og -interiør, til logo, fargebruk og typografi følge opp konseptet og understreke den ønskede butikkprofilen.

En visuell identitet dreier seg altså om helhetstenkning og skal til sjuende og sist bidra til at et firma framstår tydelig og konsekvent overfor kundene sine. En visuell identitet handler om å gi et godt førsteinntrykk, om å skape troverdighet og om å være gjenkjennelig. Kundene skal forstå hvem de har med å gjøre - uten at det oppstår uklarheter og misforståelser.

Hva har dette med papir å gjøre? En visuell identitet rommer som nevnt alt, og da må man heller ikke glemme papirbaserte produkter. Dette gjelder selv i en tid der en stor del av kommunikasjonsløsningene skjer digitalt. Papiret er langt fra dødt, og det finnes en rekke papirprodukter som det er viktig å ta hensyn til når man utvikler en visuell identitet.

Les også: Hvorfor engasjere seg på sosiale medier?

Visittkort, brevpapir, fakturaer, konvolutter, skrivebøker, dokumentmapper, kundemagasiner. For å nevne noen eksempler. Mange firmaer ser fortsatt verdien av å trykke opp profileringsmateriell på papir - og vi i Oktan Oslo mener at dette er en viktig del av en helhetlig, visuell identitet.

Dette kan fint illustreres med investeringsselskapet Canica, som vi har vært så heldige å få samarbeide med. Arbeidet omfattet alt, fra utforming av logo, til utvikling av nettsider og oppdatert informasjon- og profileringsmateriell. Og som del av dette: produksjon av papirbaserte produkter.

Canica konvolutt laget av Oktan Oslo

Canica ønsket å framstå med et nedtonet og dempet uttrykk, og med en touch av eleganse og eksklusivitet. Valg av papirkvalitet på brevark, konvolutter, visittkort og dokumentmapper ble derfor viktig.

Canica mappe laget av oktan Oslo

Vi endte opp med å bruke det familieeide trykkeriet Gmund i Tyskland. I over 180 år har dette tradisjonsrike trykkeriet produsert det fineste papir etter eldgamle håndverksmetoder. Resultatet er papir og trykk med en finish som inneholder alle de kvaliteter Canica står for.

Canica trykksaker laget av Oktan Oslo

Papiret endte til sjuende og sist opp med å bli en viktig del av Canicas nye, visuelle identitet. Blant annet fordi papiret som ble valgt, nærmest er som silke å ta på. Da sier det seg selv at det gir en spesiell følelse å motta et brev fra dem. Papiret understreker Canicas visjon: Creating Value Through Excellence.

Canica Stationary og pen laget av oktan oslo

Den visuelle identiteten skal ikke levne tvil om hvem som er avsender. Canicas nye logo i nye farger, valget av håndlaget papir, samt andre profilelementer er med på å gi selskapet en identitet. Til sammen gir dette et solid helhetsinntrykk av selskapet.

canica stationary designet av Oktan Oslo

Visuell identitet, logodesign og merkevarebygging har alle hver sine oppgaver. Til sammen skaper de et helhetsinntrykk av bedriften eller produktet ditt. Med en slagkraftig visuell identitet, har du et konkurransfortrinn i kontakt med potensielle og eksisterende kunder. Du vil bli oppfattet som en seriøs aktør i markedet og dermed stå sterkere hos kundene dine enn hva dine konkurrenter vil.

Og husk ? papiret er fortsatt levende! Behovet for å være synlig i markedet er større enn noen gang, og da er valg av riktig papir en viktig del av totalinntrykket.

... men for all del, en visuell identitet i dag er ikke komplett uten en gjennomarbeidet nettside:

canica web forside designet og utviklet av Oktan Oslo

Les også: Vi er visuelle dyr

Les også: Årsrapporten - vårens vakreste eventyr

Opprettet 22.02.2018, oppdatert 22.02.2018

Abonner på bloggen