Webanalyse gir verdifull innsikt i trafikk og brukeradferd på et nettsted. Det handler om å identifisere målgruppene, forstå deres digitale adferd og tilpasse kommunikasjon og innhold etter dette.

De siste årene har vi sett hvordan matematikk og analyse har gjort sitt inntog i markedsføring. Ved hjelp av kraftige dataverktøy har vi fått helt nye muligheter til å måle hvordan markedsføringen virker, både online og offline. Med denne kunnskapen ser vi hvordan de forskjellige markedsføringstiltakene fungerer og hvilke resultater som oppnås. Basert på denne innsikten kan vi gjøre løpende justeringer i aktivitetene for å maksimere effekten og utbytte av investeringene som gjøres. Oktan har både kompetansen og verktøyene for å tilggjengligjøre denne teknologien. Vi definerer klare mål for kampanjer og aktiviteter og overvåker måloppnåelse og effekt.

I tett samarbeid med vårt søsterselskap Respons Analyse gjennomfører vi i tillegg brukertesting, merkevaremålinger, omdømmemålinger, kampanjemålinger, kundeundersøkelser, fokusgrupper og dybdeintervju. 

Vi benytter en rekke verktøy til analyse, måling og innsikt som blant annet Google Analytics, Google Search Console, Bing Webmaster Tools og Moz.

Google Analytics

Google Analytics er et fantastisk analyseverktøy for nettsider. Det er tilgjengelig for alle og koster ikke noe å benytte. Med Google Analytics kan du få innsikt i trafikken til nettsiden din, se hvor i verden du får besøk fra, hva de finner interessant, om de benytter mobil eller PC og mye mer. I tillegg kan du måle salg, nedlastninger, innsending av skjemaer og alle andre former for konverteringer.

Google Tag Manager

Med Google Tag Manager kan du administrere tagger som gjør at du raskt og enkelt kan oppdatere tagger og kodebiter på nettstedet eller i mobilappen din, for eksempel tagger for trafikkanalyse og optimalisering av markedsføring. I stedet for å redigere nettstedskoden din, kan du legge til og oppdatere egendefinerte tagger fra AdWords, Google Analytics, Floodlight og tredjeparter via brukergrensesnittet i Tag Manager. På denne måten reduseres forekomsten av feil, og du slipper å engasjere en utvikler til konfigureringen av tagger.

“To think or not to think? That is the new question.”

Nadina Boun, The Thinking Man, Paralysis by Analysis

Vil du vite mer om innsikt og webanalyse?
Vi kontakter deg gjerne!

Forkortelser i digital markedsføring

10.11.2017

I digital markedsføring er det et hav av forkortelser. I vår hverdag har vi med disse forkortelsene å gjøre hele tiden. Det kommer stadig nye og noen blir gamle så oversikten under skal vi forsøke å holde oppdatert. Noen du savner? Ta kontakt så legger vi dem til.

Les mer

Oktan Oslo er sertifisert Google-partner

01.10.2015

Som Google-sertifisert byrå, Google-partner, sørger Oktan Oslo for maksimalt utbytte av nettannonseringen din og gjør virksomheten din mer digitalt synlig.

Les mer