Programmatisk betyr ganske enkelt automatisk. Et programmatisk kjøp er en annonseplass kjøpt automatisk, enten ved å by på annonseplassen eller å kjøpe den direkte.

Programmatisk

En mye brukt metode for programmatiske kjøp er ved hjelp av RTB (Real Time Bidding). Det vil si at i det øyeblikk en nettside laster og den har annonseplasser tilgjengelig vil det foregå en automatisk auksjon mellom budgiverne. Auksjonen er gjennomført på noen millisekunder og er avgjort før nettsiden er ferdig lastet. Hvem som vinner auksjonen avhenger av hvor høyt bud den enkelte annonsør har satt for den målgruppen som er i ferd med å laste siden.

For å styre annonsene, sette bud osv. bruker vi en DSP (Demand Side Platform). I dette verktøyet kan vi koble på tredjepartsdata og definere målgrupper vi ønsker å kommunisere med. Eksempel på tredjepartsdata kan være offentlige registre som for eksempel foretaksregisteret.

Det er en vanlig misforståelse at programmatisk kjøp bare gjelder bannerannonser, men det er også brukt til kjøp av video, tekstannonser, native annonser, content marketing, digital utendørsreklame, og så videre.

“Take a risk and keep testing, because what works today won’t work tomorrow, but what worked yesterday may work again.”

Amrita Sahasrabudhe

Vil du vite mer om programmatisk annonsering?
Vi kontakter deg gjerne!

Performance Marketing - Google og galskap !

12.02.2015

Som alltid og spesielt nå i den digitale tidsalder handler det om tre ting i reklame:
Rett budskap - til rett person - til rett tid. Den store forskjellen fra tidligere og til nå er at vi nå virkelig kan treffe blink med konkrete bevis på effekten.

Les mer

Bruk nok, men ikke for mye på Facebook-markedsføring

28.01.2016

Benytter du Facebook i din markedsføring? Sett deg inn i alle funksjonene før du bruker mer enn nødvendig.

Les mer