Søkemotoroptimalisering – bedre kjent som SEO (Search Engine Optimization) er en prosess som påvirker synlighet og rangering til en nettside i søkemotorenes søkeresultater.

9 av 10 benytter i dag søkemotorer som Google, Bing og Yahoo for å finne informasjon på internett. Derfor er søkemotorer en av de aller viktigste kanalene for markedsføring på nett.

Google har over 200 faktorer i sin algoritme som påvirker søkeresultatet. Algoritmen er bygget slik at den skal vise søkeresultatet som er mest relevant for deg. Og dette blir levert på omkring et halvt sekund. Kvalitet og hurtighet er viktig for Google.

Måten en nettside er utviklet på vil påvirke hvordan nettsiden rangeres i søkeresultatene. Nå som hastighet og mobiltilpassede nettsider er sentralt i SEO må vi sørge for at siden er optimalisert for dette. Bedrifter med trege nettsider som ikke er mobiltilpasset vil bli nedprioritert av søkemotorene. Det vil resultere i at bedriften mister mange potensielle kunder.

Presentasjon av innhold på nettsiden i kombinasjon med søkeord

Å skape relevant og interessant innhold er med på å skape relevante søk. Å dekke brukernes behov for informasjon samt finne finne gode søkeord og søkefraser er sentralt.

Analyse og sporingsverktøy for måling av resultater

Vi benytter verktøy som Google Analytics, Google Search Console og BingWebmaster Tools for å måle trafikk og sette opp sporinger av kampanjer og konverteringer. Våre utviklere vil følge med på statistikken og gjennomføre nødvendige endringer og tester for optimal konvertering.

Søkemotoroptimalisering tips

Her har du noen få tips som kan hjelpe deg på veien.

SØKEORD

Bruk et nøkkelordverktøy for å finne ut hvilke søkeord og søkefraser publikum bruker i Google.

INNHOLD

Lag innhold med høy kvalitet som svarer på det brukerne søker etter. Sørg for å beskrive alle produkter og tjenester så godt som mulig.

OVERSKRIFTER

Bruk gode overskrifter i tekstene dine som er relevante med tanke på innholdet ditt.

BILDER

Pass på å bruke gode bilder som illustrerer dine tjenester eller produkter. Vær nøye med beskrivelsene.

STRUKTUR

Sørg for god struktur på nettsiden din. Det viktigste innholdet bør ligge tidlig i strukturen.

MOBIL

I mange tilfelle bruker de besøkende en mobiltelefon når de ser på siden din. Det er derfor viktig å sørge for at nettstedet ditt ikke bare er mobiltilpasset, men mobilvennlig.

“The objective is not to ‘make your links appear natural’;
the objective is that your links are natural.”

Matt Cutts

Vil du vite mer om søkemotor-optimalisering?
Vi kontakter deg gjerne!

Vil du nå tabelltoppen i SEO? Gjør som Rosenborg!

27.05.2016

For å oppnå beste SEO-resultat for bedriften din, se på hvordan de beste fotballag jobber seg til topps i eliteserien.

Les mer

Derfor er SEO avgjørende for din bedrift

13.05.2016

Over 90 prosent av internett-opplevelsene starter med et nettsøk. Derfor er det avgjørende å være synlig i søkemotorene for kunder som er ute etter dine produkter og tjenester.

Les mer