Du møter det over alt. Til glede og forargelse. Skilt, logoer, brosjyrer, reklame, bøker, nettsider, produktemballasje, film og animasjon er bare noe av det vi omgir oss med som er grafisk design. 

Kontakt oss for en prat

Illustrasjonsbilde til grafisk design virtuelt landskap

Noen tenker på grafisk design som pynt, eller som et verktøy for å få nettsteder til å se bra ut. Men grafisk design handler like mye om hvordan noe fungerer, ikke bare hvordan det ser ut. All design handler om samspillet mellom form og funksjon. I motsetning til kunst må vellykket kommunikasjonsdesign appellere både visuelt og emosjonelt – samtidig som den skal løse en definert oppgave.

Poenget med grafisk design er altså å løse problemer på en effektiv og elegant måte. Som all annen design skal den være basert på en dyptgående forståelse av hvordan brukerne ser verden, hvordan de tenker, og hvordan de oppfører seg. Verktøyene en designer har til rådighet består av mer enn bare farger og fonter, det omfatter også brukerundersøkelser, prototyping, brukertesting, og mye mer.

Våre grafiske designere er erfarne og prisbelønte – men enda viktigere: Vi er nysgjerrige og har evnen til å se verden både fra siden og opp ned. Vi har lidenskap for det vi driver med og gir oss ikke før alle er fornøyde med designløsningen. Grafisk design er mer enn form og farge – vi ser faget som en del av noe større – nemlig kommunikasjon mellom oppdragsgiver og målgruppe. Eller rett og slett kommunikasjon mellom mennesker. Som en grafisk designer i Oktan Oslo sa: “Vi jobber for å frå frem merkevaren både på og mellom linjene.”

Les om betydningen av grafisk design og visuell identitet i denne artikkelen skrevet av senior designer Anne Holm Visuell identitet - hvorfor bry seg?

Illustrasjon

Ordet kommer fra tysk og fransk illustration som igjen stammer fra det latinske illustratio eller illustrare, det vil si «opplyse». Gode illustrasjoner får det til å lyse opp i folkets hoder.

Vi leverer et bredt utvalg illustrasjoner til våre kunder. I alt fra årsrapporter til nettsider – illustrasjoner får det tekstlige innholdet bedre frem. Vi samarbeider gjerne med fremragende illustratører som kan løfte årsrapporten eller magasinet til nye høyder. I tillegg har vi dyktige illustratører blant våre egne designere.

Infografikk

En spennende krysning mellom illustrasjon og grafisk design er infografikk. Å lage god infografikk handler om å fortelle en historie ved hjelp av tegninger, tekst og grafisk design. Skal vi fortelle en god historie må vi tenke på dramaturgi, rytme og overganger. Et kinderegg av en utfordring!

Infografikk er best når den er interaktiv, det vil si at vi også må tenke UX og bruk av ny, spennende teknologi. Men alt begynner med en nykvesset blyant, blankt papir og nysgjerrige hoder. 

Digital historiefortelling med infografikk er både visuell og tankevekkende – den skal snakke både til hodet og hjertet.

Kommunikasjonsdesign

Det store overblikket – og det lille blunket med øyet.

Kommunikasjonsdesign er paraplyen over alt vi driver med: Grafisk design, tjenestedesign, motion design, idéskaping, illustrasjon og UX. Design som trigger, inspirerer, skaper nysgjerrighet og motiverer. Alt dette og mere til er ingredienser i våre leveranser. Det krever at vi som designere har flere bein å stå på – vi skal også tenke markedsføring, analyse, brukertesting og generell problemløsning. Kommunikasjonsdesign er ikke knyttet til en bestemt flate eller verktøy - det handler om evnen til å tenke strategisk og kreativt i en bølgende og ekspanderende medievirkelighet. 

For oss handler det mer og mer om å koble sammen kreativitet og teknologi – design parret med bevegelse, interaktivitet og treffsikker markedsføring. Det handler om å lage idéer som leker, ord som spiller ball med bilder – og det lille blunket med øyet som både gleder og overtaler.

“There are three responses to a piece of design—yes, no, and WOW! Wow is the one to aim for.”

Milton Glaser

Vil du vite mer om grafisk design?
Vi kontakter deg gjerne!

Vi er visuelle dyr

Vi er visuelle dyr

70 prosent av sansereseptorene våre sitter i øynene. Et tidels sekund er alt vi trenger for å oppfatte en visuell scene, enten det er et bilde på en utstilling eller vi runder et gatehjørne i en ukjent by. Det tar oss 150 millisekund å oppfatte et symbol, og ytterligere 100 millisekund å tolke det. Ett bilde sier ikke bare mer enn tusen ord, det sier det tusen ganger raskere.

Les mer

Oktan Oslo logo

Oktan med ny designprofil

Et kolon-tegn og en ny fargepalett preger vår nye grafiske identitet.

Les mer