En god historie kan ikke fortelles for ofte sies det. Men hva er det som gjør historien god? I de fleste sammenhenger blir historien god fordi den fortelles på en måte som engasjerer. En god historieforteller vet hvordan den samme historien kan formidles på hundre forskjellige måter. Innholdsmarkedsføring er å formidle gode historier på den best egnede måten. Knepet er å kjenne sitt publikum.

Content marketing

La en ting være helt sikkert. Folk er ikke på nett for å se etter annonser. Vi er på nett for to ting; enten å finne informasjon eller for å bli underholdt. Eller mest sannsynlig begge deler. Engasjerende innhold er en av de mest effektive metodene du kan bruke for å skape et bånd mellom deg og målgruppene dine. Engasjerende innhold er langt mer enn å gi bort noe på sosiale medier eller et påtvunget blogginnlegg hvert halvår. Hva som er relevant innhold bestemmes nemlig ikke av deg, men av målgruppene dine.

Som sertifisert Google-partner bruker vi rammeverket STDC (See, Think, Do, Care). Denne metodikken legger til grunn at en enkelt person har forskjellig informasjons- og underholdningsbehov gjennom en kjøpsprosess. STDC vektlegger også fasen før noen faktisk blir en kunde og hvordan man best vedlikeholder kunderelasjonen i etterkant av et kjøp. Også content marketing må ses på som en kontinuerlig prosess hvor man stadig må fylle på med nytt innhold for å engasjere nye og gamle kunder.

Men hva er alt dette innholdet?

Alle har en historie å fortelle. De fleste har mange. Det handler bare om å få øye på dem og finne den beste måten å formidle de på. Der man tidligere konsentrerte seg om å finne på noe å si i en og en kanal, jobber vi nå med hvordan en historie best fortelles i de forskjellige kanalene. Blogg, Facebook, hjemmesider, YouTube og så videre må ses på som versjoneringsmuligheter for innholdet ditt. Denne måten å tenke på gjør innholdsproduksjonen både mer oversiktlig og effektiv. Fra å utvikle strategier for en mengde ulike kanaler til å ha en innholdsstrategi der det du ønsker å si står i fokus, med de ulike kanalene som støttespillere.

Få det ut!

Informasjon og underholdning er ferskvare. Skal du være god på innholdsmarkedsføring og ikke bare henge med, må du sørge for å ha to ting på plass. For det første; sørg for å produsere ferdig alt som kan produseres. Det er ingen grunn til å vente til 16. mai med å lage en hilsen til det norske folk. For det andre; har du fått unna det som kan lages på forhånd har du tid til å fange opp nyheter eller annet du kan spille på. Med andre ord – sørg for at du er klar for å ta ting på sparket. Et eksempel er hvordan vi spontant laget en kampanje for Skårersletta Kvartal  i for bindelse med valget.

Vi hjelper deg å gi markedet ditt en reell merverdi i form av informativt og underholdende innhold, som tekst, bilder eller film. For selv om innhold kanskje ikke er kjøpsutløsende på kort sikt, vil det skape bånd som binder forbrukerne tettere til merkevaren din og på lengre sikt gi effekt.

“Marketing is no longer about the stuff that you make, but about the stories you tell.”

Seth Godin

Ja takk! Jeg vil gjerne vite mer om innhold og historiefortelling.

Innhold som gjør en forskjell

Med smartphones, laptops og tablets er alle blitt innholdsprodusenter der terskelen for å lage digitalt innhold er lav. Det er bra! Men skal en skape godt innhold for en organisasjon eller en virksomhet - trenges det grundigere grep.

Les mer

Skreddersydd innhold som virker

Utnytt egne kanaler til mer synlighet, salg og mersalg gjennom skreddersydd innhold tilpasset dine kunder og målgrupper. Med Oktans nyutviklede innholdspakke viser vi deg hvordan.

Les mer