Hva søker brukerne egentlig etter på nettet?
En ting er i hvert fall sikkert: ikke annonser! Først og fremst ser de etter informasjon og underholdning – kort sagt: Engasjerende innhold. Eller på ”ny-norsk”: Relevant Content.

Innholdsmarkedsføring er en markedsføringsgren som fokuserer på å skape en vellykket kobling mellom en merkevare og innhold, med sikte på å overbevise en målgruppe om å foretrekke akkurat din merkevare eller tjeneste fremfor en annens.

Faktum er at en merkevare kan gi kundene en reell merverdi i form av informativt og underholdende innhold, som tekst, bilder eller film. For selv om innhold kanskje ikke er kjøpsutløsende på kort sikt, vil det binde forbrukerne tettere til merkevaren og på lengre sikt gi effekt.

Vi tør faktisk å strekke det så langt som å si at en merkevare i dag ikke når målgruppene uten innhold som er relevant og interessant. I tillegg bør innholdet som produseres være skreddersydd for den kanalen det skal brukes i, søkemotoroptimalisert og fremfor alt i tråd med merkevarens kommunikasjonsstrategi.

Det er ikke lenger mulig å oppnå gode rangeringer på søkemotorene kun med SEO-arbeid som for eksempel søkeordtopping. Utviklingen er krystallklar: Godt og spennende innhold blir stadig viktigere. Google skrur hele tiden på sine algoritmer slik at kvaliteten på innholdet blir den viktigste verdien. Skal nettstedet ditt bli funnet av Google, må det oppfylle ikke bare tekniske, men også redaksjonelt grunnleggende krav.

Fremover vil det være samspillet mellom SEO og innhold som er viktig. Man må kjenne målgruppene sine godt og vite hvilket innhold de er på utkikk etter. Dropp ”overoptimerte” tekster og sats på gode innholdskonsepter som gir svar på det målgruppen spør om. 

Slik blir innholdsmarkedsføringen vellykket:

  1. Jobb frem gode innholdsstrategier
  2. Søkemotoroptimaliser
  3. Gjør innholdet du allerede har bedre
  4. Produser nytt innhold
  5. Analyser, spor og overvåk innholdet
  6. Lag en tydelig strategi for sosiale medier
  7. Implementer strategiene ordentlig
  8. Gi opplæring og mulighet for trening

Vil du vite mer om hva som ligger bak de 8 punktene, hvordan vi jobber med dem og hva vi kan bistå deg med, så hører vi gjerne fra deg!

“Tradisjonell markedsføring handler om å fortelle verden at du er en rockestjerne. Innholdsmarkedsføring er å vise at du er en.”

Robert Rose
Chief Strategy Officer hos Content Marketin Institute

Vil du vite mer om content marketing?
Vi kontakter deg gjerne!

Content Marketing - merkevarens kommunikasjonskapital

22.12.2016

Det finnes ingen snarvei til vellykket Content Marketing. En tydelig strategi og målrettet, hardt arbeid med prøving og feiling gir deg innsikten som kan sikre deg en sterk merkevare-posisjon og lønnsom vekst. Riktig måling gjør at du vet hva som fungerer, hva som kan kuttes og hva som må forbedres. Har du ikke kompetanse, vilje, kondis og ressurser? Be om hjelp. Det kan lønne seg.

Les mer

Hvorfor content marketing?

19.06.2015

Poenget er å gi kunden innhold som hun eller han allerede er interessert i. Da holder det ikke å bruke tradisjonell reklame og papirbaserte medier.

Les mer