Native advertising handler ikke om å være innfødt, men gjenfødt. For Native advertising er gammelt nytt, annonser med redaksjonelt innhold som legger seg tett opp til det visuelle uttrykket til det mediet annonsen skal vises på – eller i.   

Native zulu

Native Advertising er betalt plassering av innhold i medier som ikke eies av bedriften selv. I motsetning til ”klassiske” annonser er strategien bak Native Ads å formidle informativt, rådgivende og underholdende innhold til et forhåndsdefinert publikum. Det er lett å blande sammen Native Advertising og innholdsmarkedsføring på grunn av likheten i innholdsstrategi (Les om innholdsmarkedsføring her). Alle store mediehus har i dag egne avdelinger som arbeider med Native Advertising – et eksempel er VG Partnerstudio.

Betalt innhold, som for eksempel ”Hvorfor kvinner over 50 trenger kosttilskudd” i kombinasjon med et spesialtilbud – såkalte advertorials, har blitt brukt i print i flere tiår for å skape passende annonseringstemaer som ligger tett opp til publikasjonens redaksjonelle innhold, både i tekst og bilder. Denne logikken overføres til digitale flater i Native Advertising.

Den store forskjellen mellom Native Advertising og klassisk annonsering er at brukerens oppførsel ikke forstyrres fordi reklameinnholdet er diskrét plassert i nyhetsmediet. Leseren forblir dermed på mediet som han for tiden surfer på, uten merkbart brudd. Slik plassering øker samspillet mellom avsender og leser (altså målgruppen) sammenlignet med vanlig reklame. 

“Den eneste måten å vinne med innholdsmarkedsføring er når leseren sier ‘dette var skrevet spesifikt for meg’.”

Seth Godin
Amerikansk forfatter og entreprenør

Native Ads

Native Ads er annonser som tilpasser seg det visuelle uttrykket til det mediet de blir benyttet på (som regel bilde/tekst-kombinasjoner). Leseren får presentert innholdet i publiseringsmediets rammeverk uten mediebrudd. Klikkes det på annonsen, forlater leseren plattformen og kommer til annonsørens ønskede destinasjonsside. Stadig oftere blir også dette innholdet utformet slik at det oppleves som en naturlig del av publiseringsmediet.

Sponset innhold

Målet med sponsede innholdskampanjer er å subtilt posisjonere selskapet som ekspert på et emne og gjennom dette positivt posisjonere merkevaren. Det vil si at annonsøren tilrettelegger for produksjon av (betalt) innhold, som for eksempel å informerer om et tema, i stedet for å fortelle direkte om merkevaren.

To veldig gode eksempler på vellykket sponsede innholdskampanjer er dokumentasjonen av forholdene i kvinnefengsler laget av New York Times for Netflix i forbindelse med ”Orange is the new black” og Wall Street Journals innhold om organisert narkotikasmugling i Sør-Amerika forbindelse med serien ”Narcos”.

Vil du vite mer om native advertising?
Vi kontakter deg gjerne!

Skreddersydd innhold som virker

27.03.2015

Utnytt egne kanaler til mer synlighet, salg og mersalg gjennom skreddersydd innhold tilpasset dine kunder og målgrupper. Med Oktans nyutviklede innholdspakke viser vi deg hvordan.

Les mer

Jakten på den magiske ingrediensen

05.02.2015

Hva er Willy Wonkas hemmelige ingrediens? Hva er det som skjuler seg i Merchandise 7X, den hemmelige oppskriften som ligger oppbevart i en safe i Coca-Colas hovedkvarter? Hva inneholder en Marlboro-sigarett, egentlig? Og hvorfor er vi så fordømt hekta på sosiale media?

Les mer