Det kreative teamet leverer noe av det viktigste du trenger – ideer. Ikke hvilke som helst ideer, men ideer som skal løse en konkret oppgave: Få budskapet ditt ut til de du skal nå mest mulig effektivt.

Innsikt

Vi bruker nok tid på å forstå kundens verden: Hvem skal vi snakke til? Hvilke faktorer må vi ta hensyn til? Hva er gjort før – hva er det ingen har tenkt på?

Denne innsikten skal spisses og formuleres i en kreativ brief. En kreativ brief er dokumentet som skal sette det kreative teamet i stand til å løse en oppgave best mulig, riktigst mulig og så presist sommulig i forhold til kunden sine utfordringer.
Briefen skal spare teamet for unødvendige omveier, den skal peke ut en retning og den skal gjøre det mulig å lage en løsning som gjør en best mulig jobb for kunden.
Den er ikke en oppramsing av selvfølgeligheter.
Den er ikke en sjekkliste.
Den er ikke lik fra gang til gang og den krever et godt stykke arbeid for å bli god.

 

 

Boble

I denne fasen skal alt på bordet og opp i lufta:
ingen innfall eller hugskott er for dumme eller rare. Det er vanskelig å være kreativ og kritisk samtidig – så det er viktig å undertrykke Nei-mennesket en stund til.

Lande

Trådene skal samles, puslespillet legges. Helt fra vi er små brukes puslespill som lek og læring. Jo eldre vi blir, jo mer avanserte puslespill kan vi prøve oss på. Metoden er ofte den samme; finne rammen, sortere etter farge og skjønne hvordan de små bruddstykkene skal settes sammen til et bilde.

Trådene skal samles, puslespillet legges. Sortering og realitetsbehandling. Kill your darlings. Bare de beste idéene overlever denne fasen: Kanskje finnes det to retninger som er verdt å følge. For en luksus!

Realisere

Nå kan vi hamre ut noe mer håndfast.
I en god prosess vil det i  denne fasen ofte dukke opp idéer og innfall som hever produktet enda mer. Men før deadline skal alt skinne. Løsningen kan trygt slippes ut, og den vil overleve på egenhånd. Gode idéer lever på mange ulike flater og i alle medier – så de som gjør en grundig jobb slipper å finne opp kruttet hver gang en ny kampanje skal ut.

“Never fall in love with an idea. They’re whores. If the one you’re with isn’t doing the job, there’s always, always, always another.”

Chip Kidd

Vil  du vite mer om idé- og konseptutvikling?
Vi kontakter deg gjerne!

Jakten på den magiske ingrediensen

05.02.2015

Hva er Willy Wonkas hemmelige ingrediens? Hva er det som skjuler seg i Merchandise 7X, den hemmelige oppskriften som ligger oppbevart i en safe i Coca-Colas hovedkvarter? Hva inneholder en Marlboro-sigarett, egentlig? Og hvorfor er vi så fordømt hekta på sosiale media?

Les mer

Stemmesøk vil eksplodere

01.08.2017

“I dag vil jeg spise sushi til lunsj, hvor har de best utvalg og pris?”

Les mer